Over de ijsbaan en ijsvereniging de Elsegge
Tot 1948 had de ijsclub Lunsveen een baan ver buiten het dorp. Vanaf 1948 verhuisde de ijsclub naar een stuk land aan de Westdorperstraat, dat veel gunstiger was gelegen, dicht bij het dorp. De ijsbaan was een stuk land (egge), omringd door rijen elzenbomen. Daarom werd een jaar later de naam van de club gewijzigd in ‘De Elsegge’. In november 1957 werd gemeld dat er werd gezocht naar een nieuwe baan.
Deze baan werd door de ruilverkaveling in 1960 echter vergroot tot 4 hectare. Kort daarna moest de baan door de aanleg van de nieuwe Rijksweg (N34) worden ingekort, waardoor zij niet langer groot genoeg was voor een kortebaanwedstrijd.
Het terrein werd beschikbaar gesteld door de Boermarke. Op 27 december 1962 vond de officiële opening plaats van de nieuwe baan aan de Westdorperstraat 4 in Borger. De opening werd verricht door burgemeester Grolleman. In 1972 werd een kantine gebouwd en in 1989 werden zes lichtmasten geplaatst. Men kan lid worden via Agnes Gerrits op ijsverenigingdeelsegge@gmail.com.
Meer over de Boermarke Borger
- Zie https://boermarkeborger.nl/over-de-boermarke/ voor meer informatie over de boermarke en de Boermarke Borger.
- Zie https://boermarkeborger.nl/gerechtigden/ voor meer informatie over de gerechtigden.
Waardeelhouders tijdens vergadering van 3 juni 2026


